Pedagógiai program
ÉLETVIRÁG ÁLTALÁNOS ISKOLA
PEDAGÓGIAI PROGRAM
1.Az iskolában folyó nevelő- oktató munka pedagógiai alapelvei, céljai, feladatai, eszközei és eljárásai
Iskolánk a reformpedagógiai irányzatokból merítve dolgozta ki saját pedagógiai programját, azzal a céllal, hogy olyan nevelést és oktatást valósíthasson meg, melynek középpontjában egy valódi gyermekismeret áll, és erre támaszkodva, a gyerek egészséges fejlődését segítse elő. Továbbá szeretnénk iskolánkkal Szolnokon és környékén élő szülők előtt szélesebbre nyitni a választás lehetőségét.
A világra és benne az emberre, olyan összetett módon tekintünk, mellyel a teljességben való gondolkodás szemléletét adjuk át tanulóinknak. Szerves kultúrát közvetítünk, szerves műveltség átadásával.
Az emberiség több ezer éves tapasztalatát és tudását összekapcsoljuk a jelen tudományos ismereteivel, a technikai tudás felelős és morális felhasználásával.
Az ember és a természet harmonikus kapcsolatát ápoljuk, a természetes és a mesterséges környezet ápolására, védelmére nevelünk.
Hangsúlyos figyelmet kap a magyar kultúra kincseivel való megismerkedés, ( népmesék világa, népi énekes gyermekjátékok, népzene, néptánc, népi díszítőművészet) a honismeret és a világban, az emberiség fejlődése szempontjából fontos kultúrákkal való megismerkedés, és ezzel a nyitottságra, a másság elfogadására való nevelés.
A sokoldalú műveltséget tekintjük elérendő célnak. Sokoldalúan művelt, szociálisan érzékeny, gondolkodásában morális, problémák megoldásában kreatív ember nevelése a célunk.
Kiemelt feladatunk az anyanyelv ápolása szóban és írásban, a kulturált viselkedés elsajátítása. Az anyanyelvi nevelés mellett az intenzív nyelvoktatás biztosítása, egy , majd két idegen nyelv tanításával. (angol, olasz)
Ma a világban oly dominánsan jelen lévő intellektuális nevelés mellett, az egész ember fejlesztésével ( test, lélek, szellem ) foglalkozunk azzal a céllal, hogy kiegyensúlyozottságot teremtsünk az ember nevelésében.
Az életkori sajátosságok figyelembevételével a tanulási folyamat örömteli tevékenységgé válik, és a gyerekeknek megmarad a természetes kíváncsisága a világ iránt.
A tananyagi tartalmak elrendezésénél a gyerek lelki fejlődésének ápolását, segítését épp olyan fontosnak tartjuk, mint a gondolkodási erőinek fejlesztését.
A tananyagi tartalom elrendezése kapcsolódik az évkörhöz, a különböző tantárgyak támogatják és kiegészítik egymást.
Fontos szempont a gyerekek cselekedtetése, a cselekvésből eredő ismeretszerzés, tapasztalás, átélés és ezekkel a módszerekkel a kíváncsiság és a kreativitás fenntartása. A gyerekeket nem megváltoztatni, hanem a bennük lévő képességek kibontakoztatásában segíteni szeretnénk, ezért pedagógiánk a szeretetteljes elfogadásra, a másik ember méltóságának tiszteletére, segítésére és nem a legyőzésére és nem a versenyeztetésre épít.
Iskolánkban tanító valamennyi tanárnak törekednie kell keresztény ember módjára élni, a kereszténység értékrendjét átadni, de nem tartozunk egyetlen felekezethez és párthoz sem.
A világ és az ember ritmusainak ápolásával olyan biztonságos, családias és nyugodt környezetet teremtünk, melyben a gyerek egész személyisége fejlődésre lesz képes. Figyelembe vesszük az egyéni képességeket, a fejlődési tempót, lehetőséget biztosítunk a tehetség kibontakoztatására, a lassan haladók folyamatos követésére segítésére. Az önmagunkhoz mért legoptimálisabb fejlődés elérése érdekében a feladatok egyénre szabottak, differenciáltak.
Ezen feladatok és célok megvalósítása érdekében az iskola tanárainak pontosan ismerniük kell, hogy a különböző életkorokban mik a gyermekek valódi szükségletei és ezeket szolgálva segítsék a gyerek egészséges testi-lelki-szellemi fejlődését, hogy kiegyensúlyozott, boldog felnőtt lehessen. A lelki kiegyensúlyozottságot az egészséges személyiségfejlődést támogatjuk a nagy mennyiségű művészeti oktatással. Rendszeres közös zenélés, éneklés, festés, rajzolás, művészi mozgás, kézműveskedés, drámajátékok.
Szeretnénk jó kapcsolatot, együttműködést kiépíteni a zeneiskolával, sportegyesületekkel, könyvtárral. Iskolánk igényli a szülőkkel való együttműködést pedagógiai feladatai ellátásához.
Mindezen célok és feladatok ellátásához a következő módszereket, eszközöket alkalmazzuk: kooperatív óraszervezés, csoportos és egyéni munkák, differenciálás, drámapedagógiai és más személyiségfejlesztő eszközök, a tanulók öntevékenysége, a tanárok lelkesedése, sugárzó egyénisége.
2. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok
Az iskolába lépő gyermek egészséges személyiségfejlődésében fontos szerepet tölt be a játék. Ezt az ismeretet felhasználva tanóráinkon és a szabadidős tevékenységeinkben bátran támaszkodunk a szabad és az irányított játékra. Felelevenítünk már elfelejtett népi játékokat egészen az ókortól a múlt századig, különös tekintettel a magyar népi játékokra, a hozzá kapcsolódó énekekre. Jelentős szerepet kapnak programunkban az udvari játékok, ezen életkor mozgásos igényének kielégítésére.
Az egészséges fantáziát, a képalkotó tevékenységet a népmesékkel és a hozzájuk kapcsolódó rajzolással fejlesztjük.
A munkára nevelés fontos eleme programunknak. Tanulóinknak meg kell tudni óvniuk azt a környezetet, ahol a nevelő oktató munka folyik. A tanterem, folyosó rendjének, esztétikájának megőrzése, növények ápolása, kisállatok gondozása, szelektív hulladékgyűjtés, stb. a mindennapok élő gyakorlatává kell, hogy váljon. Mindezen tevékenységeket egymással együttműködve kell megvalósítanunk. Tevékeny kapcsolatot szeretnénk kialakítani és ápolni a közvetlen lakókörnyezet szereplőivel. Mindezen tevékenységek gondolkodásformáló szerepet töltenek be a gyerek életében. Az együttműködést szabályrendszer hangolja össze, amit minden gyereknek és felnőttnek be kell tartania. Ez teszi lehetővé, hogy az iskolában a szokásosnál szabadabban és otthonosabban működjön az élet. Ez jelenti a közös élet biztonságát is.
A gyermek természetes kíváncsisága a világ iránt ebben a korban még jelen van. Tanítási módszereinknek arra kell irányulniuk, hogy ez a motivációs erő megmaradjon és gyermekeink szeressenek, akarjanak tanulni, ne veszítsék el a világ iránti érdeklődésüket. Ezért az ülve tanulás, a fej tanítása mellett fontos szerepet kap a tapasztalásra szánt cselekvés, az átélés lehetőségének biztosítása. Olyan követelményeket állítunk a gyerek elé, melyek erőfeszítéseket követelnek, de szorongás nélkül teljesíthetőek. A feladatokat egyénre szabva, fokozatosan nehezítve tanítványaink átélhetik azt a pozitív és személyiségemelő érzést, hogy ma több lehettem, mint ami tegnap voltam. A gyermekközpontúság nincs ellentétben a minél jobb teljesítmény kívánalmával.
A személyiségformálásban nagy jelentősége van a művészeti nevelésnek. A művészet az, ami kiegyensúlyoz, harmonizál. A 7-től 14 éves korig terjedő életszakaszban a lelki fejlődés a legintenzívebb, melynek tápláléka a művészeti nevelés. Ezért az egész oktató- nevelő munkánkat át kell, hogy hassa a művészet, és művészi módon történő átélése a dolgoknak.
A művészeteken belül a zene, amely kiműveli az értelmet, kiműveli a kezet és az érzelmet - mondta Kodály Zoltán - minden nap jelen lesz az életünkben közös zenélés és éneklés formájában. Harmadik osztálytól minden tanuló hangszert választ, szeretnénk egy magas szintű zenei nevelést megvalósítani a zeneiskolával való együttműködés által.
A tanórai és az azon kívüli tevékenységekben rendszeresen jelen van a rajzolás, festés, kézműveskedés, mert a kéz ügyessége rejtélyes módon függ össze a gondolkodással, bölcsességgel.
Az önmagam és képességeim megismerését, a szociális képességek fejlesztését szolgálja a művészi mozgás és a néptánc is. Ezek a művészeti tevékenységek egymást kiegészítve és erősítve gazdagítják a gyerek személyiségét. A sok gyakorlás erősíti az emberi akaratot és lehetővé teszi a teljesítmény örömteli átélését. Mindezen tevékenységek hozzájárulnak iskolánk sokszínűségéhez ( játék, tanulás, munka ) tanulóink változatos tevékenységeken keresztül próbálhatják ki magukat és szerezhetnek tapasztalatokat. A művészi munkákból kiállításokat, koncerteket szervezünk, melynek megszervezésében az életkornak megfelelően, a gyerekeket is bevonjuk.
Lehetősége adódik minden gyereknek, hogy a képességéinek megfelelően a lehető legjobban bontakozhasson ki és sikerélményei lehessenek.
Mindezen tevékenységek fokról, fokra mélyítik el önismeretünket, emelik emberi méltóságunkat és fejlesztik emberi kapcsolatainkat. Felszínre hoznak olyan fontos emberi tulajdonságokat, mint a tolerancia, empátia, megbocsátás, segítőkészség, adakozás, véleményalkotás, együttműködés, igazságérzet, becsület, stb.
Mivel a művészet a teljes embert neveli, így segít más területen is a komplex, a világot összefüggéseiben, teljességében való gondolkodás megtanításában. Az iskola szerves műveltséget közvetít, mely az oktató - nevelő munka minden területén megjelenik.
Különös jelentőséget kap ezért az oktatásban az alapvetően szerves rendszerű magyar hagyományos kultúra szellemiségének, a népművészet értékeinek megismertetése a gyerekekkel. ( népmesék, mondák, balladák, táncaink, népszokásaink, stb. ) Mindezek ősi tudást közvetítenek, amelyek a tudomány, technika, művészet minden területén alkalmazhatóak.
Mindezen tevékenységek által a gyerekek a fejlődésükhöz elengedhetetlen tapasztalatokhoz jutnak, új képességeket, új látásmódot szereznek, a megértés új módozatait hívják elő.
3. Közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok
Egy közösséget a benne lévő egyének összessége alkotja. Az egyén egészséges fejlődéséhez közösségre is szükség van. A közösségi nevelés által az egyén a társadalomban résztvevő és azzal együttműködő felnőtté válhat. Ezek a képességek nem a tárgyi tudástól függnek.
Az emberi fejlődés egyik legfontosabb tényezője a szociális szerep elsajátítása, ezért az egyénen keresztül érhető el a közösség fejlesztése. Egy közösség akkor fejlődőképes, ha különböző képességű egyének alkotják.
Az oktatásban különböző tanulási formákkal teremthetjük meg egy közösség egyensúlyát. A közvetlen tapasztalatszerzés, a csoportos és egyéni munkák, egymás meghallgatása a közösség építésének és fejlesztésének elengedhetetlen feladatai. Ezen szervezeti formákban lehetőséget teremtünk az alkalmazkodóképesség, kompromisszumra való képesség fejlesztésére, a közös munkák hatékonyságát biztosító szabályok betartására. A tanulóknak életkoruknak megfelelően kell elsajátítaniuk a közösségi magatartás szabályait és törekedniük kell azok betartására. Az iskola valamennyi pedagógusának példát kell mutatnia a kulturált viselkedésben, az emberek közötti kapcsolatteremtés, a kapcsolatok ápolásában és a konfliktuskezelésben.
A gyerekekkel kialakított közvetlen és családias légkör nem jelenthet haverságot, a tanárnak mindig a megfelelő lelki viszonyon alapuló tekintélyét kell megtartania. Az egészséges fejlődés során kiegyensúlyozott lesz az egyén másokhoz és a világhoz való viszonya.
4.Beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységek
Sajátos nevelési igényű tanulót, vagy tanulási zavarral küzdő gyermeket szakértői bizottság véleménye, ill. javaslata alapján, egyéni differenciált foglalkozással kell fejleszteni, ill. felzárkóztatni, szükség esetén speciális szakember bevonásával.
5.A tehetség, képesség kibontakozását segítő tevékenységek
A sokszínű nevelő oktató munka során lehetősége nyílik a tanárnak arra, hogy felismerhesse, és figyelembe vehesse a gyerekek egyéni adottságait, képességeit, fejlődésüknek ütemét, és mindent meg kell tennie a képességek kibontakoztatására. Ugyanezen nevelő oktató munka során, a tanulónak is lehetősége nyílik arra, hogy saját képességeit kipróbálhassa, és a legoptimálisabban iskolázhassa, és felismerje a benne szunnyadó lehetőségeket. Tiszteletben tartva mások képességeit, és egymást kiegészítve, kerek egészet hozzanak létre a közösség és önmaguk gyarapodására.
A tanítási környezet árnyalt kialakításával minden tanuló megtalálja, amiben ő a legjobb, és ami a legjobban érdekli a világból. Ebben való elmélyülésében szaktanárok, vagy művésztanárok segítik pl. önképzőkörökön, szakkörökön, konzultációkon. Ha szükséges, tanórán kívüli egyéni haladási tervet is készítünk.
A képességek kibontásában első osztálytól differenciált, egyéni képességekre szabott feladatok segítik a tanulót. Bizonyos időnként értékeljük fejlődésüket szóban és írásban. Az értékelés árnyalt és tapintatos, egy bizonyos állapottól a következő szint eléréséhez szükséges erőfeszítéseket és tevékenységeket foglalja magában. Lehetőség nyílik a problémák elemzésére, feldolgozására.
A tehetség kibontakozását segítjük speciális megfigyelési lehetőségek megteremtésével, múzeum, könyvtár látogatásával, színházi előadások megtekintésével, koncertlátogatással, esetleg kutatókkal, tudósokkal való találkozásokkal.
6. A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok
Az iskolában a gyermekismeretre épülő nevelő- oktató munka tervezése és eszközei segítik a gyermek és az ifjú egészséges fejlődését és így a védelmét.
Minden pedagógus feladata, hogy közreműködjön a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok feltárásában és megoldásában. Az osztályfőnökök feladata, hogy feltárják, ha valamilyen, gyermeket veszélyeztető körülményt tapasztalnak, vagy gyanítanak. Ennek elhárítására minden pedagógiai, és törvény által lehetséges eszközt meg kell ragadni.
Az osztályfőnök feladata az is, hogy a tanulókat tájékoztassa, hogyan és kihez fordulhatnak problémáikkal. A gondok megoldásában minden tanárnak a megfelelő tapintattal, és legjobb tudása szerint kell együttműködnie.
A felmerülő problémákról tájékoztatni kell az iskola igazgatóját, aki az iskola megfelelő szervével tanácskozza meg a legcélravezetőbb teendőket. A megfelelő tájékoztatást a szülőknek is meg kell adni és közösen kidolgozni a cselekvési tervet.
7. A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programok
A lemaradó tanulók, valamint a tanulási kudarccal küzdő tanulók felzárkóztatását egyéni foglalkoztatással, egyéni tervszerű fejlesztéssel, differenciálással oldjuk meg. Ezt a munkát segíti, hogy osztályonként 15, max. 20 tanulóval dolgozunk.
A tanulók segítéséhez, ha szükséges igénybe vesszük a megfelelő szakemberek segítségét. Iskolaorvos, pszichológus, fejlesztőtanár, védőnő, mozgásterapeuta stb.
8. A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek
Iskolánk igényt tart a szülők anyagi támogatására, önzetlen adományaira, és a pártolók, lehetőségeinek megfelelő segítségére.
A szociális hátránnyal rendelkező tanuló felvételéről a tantestület a megfelelő mérlegelés után megbeszélést tart az egyesület képviselőivel, valamint a szülőkkel.
Minden szándékunk az, hogy lehetőséget keressünk a segítés és a támogatás igénybe vételére, az iskola anyagi biztonságának szem előtt tartásával.
9.A pedagógiai program végrehajtásához szükséges nev.- oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke
Ez még nincs készen!
10.A szülők, tanulók és pedagógusok együttműködésének formái, továbbfejlesztésének lehetőségei
Iskolánk jellegéből adódóan a szülőkkel való kapcsolat családias, közvetlen.
A szülőkkel való találkozások szervezett formái:
- szülői értekezletek, szept. jan. máj. hónapokban. Az értekezletet az osztályfőnök hívja össze, de szülői kezdeményezésre is összehívható.
- fogadóórák: egyéni megbeszélések alapján, minden szükséges esetben
- iskolai ünnepeink:
- tanévnyitó, tanévzáró
- nemzeti ünnepeink
- évkörhöz kapcsolódó ünnepeink: Szent Mihály nap, Szent Márton nap, adventi ünnepkör, farsang, Szent György nap, húsvét Szent János nap
- bemutatók, nyílt napok
- közös kirándulások
Kívánatos, hogy a szülők minél jobban megismerjék az iskola életét, az oktatási és nevelési módszereinket, ezért lehetőséget biztosítunk arra, hogy más időpontokban is, előzetes egyeztetések alapján betekinthessenek iskolánk életébe.
Egészségnevelő program
Egészségnevelő programunk is arra a gyermek és emberismeretre épül, amire az egész pedagógiánk. Az élet alapja a ritmus. Ennek kialakítása és ápolása az újszülött életében még jól ismert, a későbbiekben azonban feledésbe merül. Napi tevékenységeinkkel ebből a feledésből emeljük ki ezt a fontos tudást az emberről, és 8 éven át, mindig az életkornak szólóan ápoljuk. Így egészségnevelési programunk színtere nemcsak a testnevelés óra, hanem az egész iskolai lét.
A ritmus ápolása a következőket jelenti: A nap fontos szakasza a tanulás szempontjából a délelőtt, ezért a legkomolyabb intellektuális munkát kívánó órák a kora délelőtti időszakra esnek. Utána következnek a mozgásos és a művészeti órák. Egy - egy óra is erősen tagolt, belső ritmussal rendelkezik és ez egy viszonylagos állandósággal bír. Ez ad a gyereknek egy olyan lelki biztonságot, hogy - " tudom mi fog következni " - nem kell az ismeretlentől való félelem miatt stresszhelyzeteket átélnie. Ezzel az otthonosság és a barátságosság is megteremtődik az órákon.
Az is fontos szempont, hogy az ember milyen évszakban minek az átélésére, és minek a megtanulására a legfogékonyabb. Így például matematikai elmélyülésre, kitartóbb gyakorlására, késő ősztől tavaszig terjedő időszak a legjobb, mert az emberi lélekben van egy befelé húzódás, egy koncentrálódás, ugyanúgy, mint a természetben.
A lélek egészségének a megtartása megkívánja a tananyagi tartalmak életkornak megfelelő elrendezését, hogy a fejlődő gyermek minden életkorban a számára " emészthető" ismeretekkel találkozzon, foglalkozzon.
Meg kell említenünk az egészség szempontjából a fantázia ápolását, fejlesztését is. A ránk zúduló igen erős képi világ ( TV, videó stb. ) kész képeikkel kioltják a gyerek egészséges képalkotó tevékenységét, fantáziáját. Egy ilyen kiüresedést kerülünk el azzal, hogy a kisiskolás korra jellemző képi gondolkodást ápoljuk módszereinkkel a korai fogalmi gondolkodással szemben. Tizenkét éves kor előtt a fogalmi gondolkodás nincs jó hatással a lelki egészségre, a képalkotó mechanizmusunkra.
Oktató - nevelő munkánk egészét áthatja a mozgás, mert nemcsak a fejet, hanem az egész embert tanítjuk. Így a számoláshoz, írás - olvasás tanításához rendszeresen használjuk a ritmusokat, irányokat, zenével, verseléssel, ami növeli az oxigénfelvételt, ami jó hatással van nemcsak a gondolkodásra, de az egész szervezet működésére, és szolgálja a gyerek mozgásigényét.
A mozgásigény kielégítését szolgálja a délutáni szabad játék az udvaron, ahol sok futkározásra épülő közös játékkal, fára mászással, ugrálásokkal, szökdelésekkel, labdajátékokkal, stb. fejlesztjük nemcsak a gyerek ügyességét, önismeretét, hanem a fizikai állapotát is. A jó erőnlét, a kitartás, az akaraterő fejlesztését szolgálja a sok séta, majd az egyre hosszabb gyalogtúrák, összekapcsolva városunk, hazánk, az egész Kárpát- medence és a nagyvilág megismerésével. A mozgás és a testnevelés általános célkitűzése annak az alapelvnek a támogatása, melynek során a gyerek lelki része egészségesen kapcsolódik össze a testi résszel. A testnevelés hozzájárul a mozgásérzék, a térbeli tudatosság, az egyensúlyérzék, belső kiegyensúlyozottság, valamint a testi jólét érzésének a kialakításához a finom és nagymotoros mozgások által. A mindent átható mozgás igyekszik a gyerek segítségére lenni mozgásrendszere fejlesztésében, átalakításában, hogy belső mozgékonyságot hozhasson a gondolkozásba, érzésbe és akaratba.
Az egészség szempontjából meg kell még említenünk iskolánk művészeti arculatát is. A sokrétű művészeti tevékenység ( rajzolás, festés, zenélés néptánc, drámajáték kézművesség ) szolgálják az önismeretet, hozzásegít ahhoz, hogy megtudhassam magamról miben vagyok jó, ugyanakkor kialakítja az értelmes és kulturált szabadidő eltöltésének az igényét. Ennek az igénynek a kialakításával, az értelmes és hasznos tevékenységekkel elkerülhetjük, hogy pótcselekvésekhez, pótszerekhez ( alkohol, dohány, kábítószer ) nyúljanak gyermekeink.
A művészeti tevékenységek közül kiemelném a zenét, melyet a modern orvostudomány is használ lelki betegségek gyógyítására. Iskolánkban napi rendszerességgel zenélünk, énekelünk, ami megnyugvást, harmóniát hoz életünkbe.
Gondot fordítunk az egészséges táplálkozásra. A szülőkkel rendszeresen tartott megbeszélések során szeretnénk oda eljutni, hogy mindenki megértse, és belássa, hogy fontos a valódi tápanyagokkal történő táplálása gyermekeinknek. Szeretnénk eljutni oda, hogy ne, vagy csak minimális mennyiségben fogyasszanak cukrot, a szomjúságot vízzel enyhítsék és sok nyers zöldséggel és gyümölccsel gazdagítsák táplálékukat. A helyes szokások kialakításának egyik színtere az iskola, mely szintén az egészség megőrzésének fontos pontja.
Iskolánk a rendszeres mozgással, az abból származó örömmel, a pihenés és kifáradás átélésével a művészeti tevékenységekkel az egészséges táplálkozással, és a tananyag azon részeivel, ahol az emberre, mint a test - lélek - szellem hármas egységére tisztelettel és megbecsüléssel tekint, járul hozzá a testében - lelkében - szellemében egészséges ember neveléséhez.
Iskolánkban a szülőket egy homeopatikus doktornő is segíti, akitől a szelíd gyógymód megválasztásában lehet segítséget kérni.